Rusa på koffein

Ville du ha startet dagen med en drikk som kan skryte på seg bivirkninger som uro, hodepine, søvnløshet, diaré, sure oppstøt, kvalme, kramper, svimmelhet og oppkast? Ikke? Sannsynligvis er du en av mange som kaster seg over kaffekoppen så snart vekkerklokka ringer. Kaffe inneholder det kjemiske stoffet koffein. Koffein finner vi blant annet i kaffe, te, brus og sjokolade. Men hva er det egentlig med koffein som gjør oss mer våkne og opplagte?

Tretthet oppstår når et stoff som kalles adenosin samler seg opp i hjernen vår i løpet av dagen. Adenosin er et biprodukt av nerveaktivitet, og virker ved å binde seg til reseptorer (for forklaring av reseptor, se Skal det være peppermynte eller chilipepper?) i hjernen vår som kalles A1- og A2-reseptorer. Adenosin aktiverer disse reseptorene og resultatet er at vi lengter etter søvn. Jo lengre vi er våkne, desto mer trøtte blir vi, ettersom adenosinnivåene blir høyere og høyere. Når vi sover synker adenosinnivåene tilbake til lave nivåer.

Koffein er strukturelt lik adenosin, og kan dermed også binde seg til A1- og A2-reseptorene, slik vi har illustrert over. Ved at koffein bindes til de samme reseptorene, forhindrer de at adenosin binder og tretthetseffekten forsvinner; vi unngår å bli trøtte. Når adenosin blokkeres vil et annet stoff som kalles dopamin få økt aktivitet. Dopamin stimulerer lystsenteret i hjernen, og utløser følelser som belønning og tilfredshet.

Om du, i likhet med oss, er en kaffeelsker, har du nok merket at kaffekoppen på morgenkvisten ikke lenger har like godt effekt som før. Ved at A1- og A2-reseptorene til stadig blokkeres av koffein, vil hjernen rett og slett svare med å lage enda flere av disse reseptorene slik at du må drikke mer kaffe for å få samme effekt.

Dette høres kanskje ut som en ond sirkel, og du tenker kanskje at du burde kutte ned på kaffeforbruket. Da kan vi fortelle deg at hjernen din nå har flere A1- og A2-reseptorer enn før du startet din karriere som kaffedrikker, og disse kan binde flere adenosinmolekyler og utløse mer tretthetsfølelse enn du opplevde i utgangspunktet. Dessuten kan mangel på koffein føre til abstinenser som irritabilitet, forstoppelse, depresjon, influensalignende symptomer og muskelsmerter! Likevel har forskere påvist at kaffedrikkere har lavere risiko for å utvikle en rekke livstilssykdommer, så det er kanskje like greit å holde på den varme, svarte og oppkvikkende vanen.