Ifølge Proteinfabrikken er proteinpulver nødvendig for optimalt utbytte av trening. Skal man tro på det?

I 2015, hvor “strong is the new skinny,” er det lett å la seg overbevise om at proteintilskudd er et must dersom du planlegger å løfte ei vektskive. Treningsblogger og livsstilmagasiner bugner over av oppskrifter som inkluderer proteinpulver, for ikke å snakke om alle typer proteinbarer og tilskudd som eksisterer på markedet i dag. Er det virkelig nødvendig å kjøpe proteintilskudd dersom man ønsker å oppnå resultater?

Til KK.no sier klinisk ernæringsfysiolog Egil André Bjørgen at “proteinpulver absolutt ikke er nødvendig”. Olympiatoppen anslår at idrettsutøvere som trener hard styrke har behov for 1,5 - 1,8 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, en mengde som er lett å dekke gjennom et variert kosthold. La oss si at en idrettsutøver veier 70 kg og trener hard styrke regelmessig. Proteinbehovet er da maksimalt 126 gram per dag, sannsynligvis mindre. Dette behovet dekkes uproblematisk med et kosthold som inneholder meieriprodukter, egg, fisk, kjøtt eller veganske alternativer som belgfrukter. “Generelt sett får de fleste idrettsutøverne i seg nok protein dersom de spiser en vanlig, variert kost der ca. 15% av energien kommer fra protein” heter det på Olympiatoppens nettsider. Det er tvilsomt at forbrukerne av proteintilskudd utelukkende er idrettsutøvere. Dermed er også proteinbehovet for mannen i gata langt mindre enn det ovennevnte.

Ifølge Proteinfabrikken er proteinpulver det mest utbredte kosttilskuddet, og skal man tro dem er proteinpulver en nødvendighet for optimalt utbytte av trening. Hvem skal man tro på? Faktum er at leverandørene av proteinpulver, deriblant Proteinfabrikken, tjener enorme summer på et pulver forbrukerne tror de må ha.

I realiteten gir et inntak av mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt om dagen ingen magisk effekt, uavhengig av treningsmengde. Til tross for dette viser det seg at blant annet kroppsbyggere ofte inntar så mye som 3 gram protein per kilo kroppsvekt daglig. Denne tendensen ser man gjerne også hos unge, gjerne menn, som utnytter seg hyppig av treningssentre i forsøk på å bygge muskler (Kilde: melk.no). Ekstra mye protein vil ikke, slik som mange tror, gi større muskelvekst enn ved inntak av anbefalt mengde protein. Per dags dato har ingen studier vist at mengder over 1,8 gram protein per kilo kroppsvekt per dag er fordelaktig.

I en video på Proteinfabrikkens nettsider forklarer Egil Berli-Johansen at proteinpulver kan erstatte måltider som du ellers ville lagd eller kjøpt. Mange argumenterer med nettopp dette; proteintilskudd er en enkel måte å få i seg næring etter trening. Men denne tankegangen blir fort problematisk. Proteinpulver inneholder kun, som navnet tilsier, proteiner. Ved å erstatte et par brødskiver og et glass melk med proteinpulver, går kroppen glipp av viktige vitaminer og mineraler, samt karbohydrater, fiber og fettsyrer. Hva med disse næringsstoffene? Kalsium er for eksempel skjelettes viktigste byggestein. Er det ikke så viktig med et velfungerende skjelett så lenge muskelmassen bra? Her driver Proteinfabrikken med direkte villedning av sine forbrukere.

Men hva skjer egentlig ved inntak av overdrevent store mengder proteiner? Proteiner er lange molekyler bygget opp av mindre enheter, kalt aminosyrer. I naturen finnes det omlag 150 aminosyrer, men kun 20 av disse forekommer i proteiner. Aminosyrene kan kombineres på ulike måter for å danne ulike proteiner. De fleste aminosyrene kan kroppen selv produsere, mens åtte av dem må tilføres via kosten. Disse kaller vi essensielle aminosyrer. Proteiner er energirike forbindelser, og dette utnytter kroppen! Dessverre har ikke kroppen noen mekanisme for å lagre de proteinene den ikke trenger. Overflødige proteiner benyttes derfor enten som energikilde eller lagres som fett på kroppen. Proteinpulver kan derfor fort virke mot sin hensikt.

Vår oppfordring til forbrukerne der ute er å slutte å fylle opp bankkontoen til proteinleverandører. Dette har ingen effekt utover at lommeboken slankes.